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Shezad Dawood, Leviathan Cycle, Episode 8: Cris, Sandra, Papa & Yasmine, 2023. Single screen, HD video, 17:33. Commissioned by Hybrid Futures (a multi-part collaboration focusing on climate, sustainability, collaborative learning and co-production between Castlefield Gallery, Manchester; Grundy Art Gallery, Blackpool; Touchstones Rochdale; University of Salford Art Collection and Shezad Dawood Studio, and generously supported by Arts Council England and Art Fund), Leviathan — Human & Marine Ecology Ltd, The Void, Derry.
Episode 8: Cris, Sandra, Papa & Yasmine’
The Solar Biennale, an initiative of solar designers Marjan van Aubel and Pauline van Dongen, counterbalances the prevailing technological and economic viewpoints on solar energy. For seven weeks, the biennale focuses on the human angle: a solar-powered world goes beyond scientific research and uniform solar panels, after all. Cultural practices and place-specific energy needs also determine how the post-carbon future will develop.
Se você já ouviu falar de Ubatuba/SP, deve ter uma ideia que é um lugar com praias paradisíacas, belas matas e tal. Mas você já ouviu falar do passado escravagista de Ubatuba? Do tráfico ilegal de escravizados? E da relação com a Revolução Haitiana?
Ubatuba, muito conhecida por suas belezas naturais, também foi palco de momentos marcantes da história brasileira. Os índios Tupinambás foram os primeiros habitantes da região de Ubatuba.
Eram excelentes canoeiros e viviam em paz com os índios do planalto até a chegada dos portugueses e franceses, que tentaram dominá-los, com o intuito de assegurar a posse da terra.
Os Tupinambás e Tupiniquins se organizaram formando a 'Confederação dos Tamoios' e passaram a enfrentar os portugueses. Os padres jesuítas José de Anchieta e Manoel da Nóbrega chegaram à região com a missão de pacificá-los. Na ocasião, Anchieta tornou-se prisioneiro dos mesmos, permanecendo aqui por quatro meses.
Enquanto isso, o padre Manoel da Nóbrega voltava a São Vicente para finalizar o tratado denominado 'Paz de Iperoig', que seria firmado em 14 de setembro de 1563. Foi nessa época que Anchieta escreveu o Poema à Virgem na praia de Iperoig, constituído de 5.732 versos.
Passados alguns anos, o governador-geral do Rio de Janeiro, Salvador Corrêa de Sá e Benevides, tornou providências para colonizar a região, tendo enviado os primeiros moradores para garantir a posse da terra para a Coroa Portuguesa. O povoado conseguiu sua emancipação político-administrativa e foi elevado à categoria de vila em 28/10/1637, com o nome de Vila Nova da Exaltação da Santa Cruz do Salvador de Ubatuba, tendo como fundador Jordão Albernaz Homem da Costa.
Os povoadores se instalaram ao longo da costa, utilizando o mar como meio de transporte. Todavia, com o surgimento da economia do ouro, a região do Litoral Norte se transformou em produtora de aguardente e açúcar para o abastecimento das áreas de Minas Gerais que experimentava um novo surto de progresso. O povoado de Ubatuba deixou de ter apenas a agricultura de subsistência, passando a uma agricultura comercial que incluía, além da aguardente e açúcar, fumo, anil e produção de peixe salgado.
Formação Administrativa
Distrito criado com a denominação de Vila Nova da Exaltação da Santa Cruz do Salvador de Ubatuba, em 1557.
Elevado à categoria com a denominação de Vila Nova da Exaltação da Santa Cruz do Salvador de Ubatuba, por Provisão de 28-10-1637. Constituído do distrito sede. Instalado em 28-10-1635.
Elevado à condição de cidade com a denominação de Ubatuba pela Lei Provincial n.º 5, de 13-03-1855.
Em divisão administrativa referente ao ano de 1911 o município é constituído do distrito sede. Assim permanecendo em divisões territoriais datadas de 31-XII-1936 e 31-XII-1937.
Pelo Decreto-lei Estadual n.º 14.334, de 30-11-1944, é criado o distrito de Picinguaba e anexado ao município de Ubatuba.
Em divisão territorial datada de 1-VII-1950 o município é constituído de 2 distritos: Ubatuba e Picinguaba.
Em divisão territorial datada de 1-VII-1960 o município permanece constituído de 2 distritos: Ubatuba e Picinguaba. Assim permanecendo em divisão territorial datada de 2015.
Eram excelentes canoeiros e viviam em paz com os índios do planalto até a chegada dos portugueses e franceses, que tentaram dominá-los, com o intuito de assegurar a posse da terra.
Os Tupinambás e Tupiniquins se organizaram formando a 'Confederação dos Tamoios' e passaram a enfrentar os portugueses. Os padres jesuítas José de Anchieta e Manoel da Nóbrega chegaram à região com a missão de pacificá-los. Na ocasião, Anchieta tornou-se prisioneiro dos mesmos, permanecendo aqui por quatro meses.
Enquanto isso, o padre Manoel da Nóbrega voltava a São Vicente para finalizar o tratado denominado 'Paz de Iperoig', que seria firmado em 14 de setembro de 1563. Foi nessa época que Anchieta escreveu o Poema à Virgem na praia de Iperoig, constituído de 5.732 versos.
Passados alguns anos, o governador-geral do Rio de Janeiro, Salvador Corrêa de Sá e Benevides, tornou providências para colonizar a região, tendo enviado os primeiros moradores para garantir a posse da terra para a Coroa Portuguesa. O povoado conseguiu sua emancipação político-administrativa e foi elevado à categoria de vila em 28/10/1637, com o nome de Vila Nova da Exaltação da Santa Cruz do Salvador de Ubatuba, tendo como fundador Jordão Albernaz Homem da Costa.
Os povoadores se instalaram ao longo da costa, utilizando o mar como meio de transporte. Todavia, com o surgimento da economia do ouro, a região do Litoral Norte se transformou em produtora de aguardente e açúcar para o abastecimento das áreas de Minas Gerais que experimentava um novo surto de progresso. O povoado de Ubatuba deixou de ter apenas a agricultura de subsistência, passando a uma agricultura comercial que incluía, além da aguardente e açúcar, fumo, anil e produção de peixe salgado.
Formação Administrativa
Distrito criado com a denominação de Vila Nova da Exaltação da Santa Cruz do Salvador de Ubatuba, em 1557.
Elevado à categoria com a denominação de Vila Nova da Exaltação da Santa Cruz do Salvador de Ubatuba, por Provisão de 28-10-1637. Constituído do distrito sede. Instalado em 28-10-1635.
Elevado à condição de cidade com a denominação de Ubatuba pela Lei Provincial n.º 5, de 13-03-1855.
Em divisão administrativa referente ao ano de 1911 o município é constituído do distrito sede. Assim permanecendo em divisões territoriais datadas de 31-XII-1936 e 31-XII-1937.
Pelo Decreto-lei Estadual n.º 14.334, de 30-11-1944, é criado o distrito de Picinguaba e anexado ao município de Ubatuba.
Em divisão territorial datada de 1-VII-1950 o município é constituído de 2 distritos: Ubatuba e Picinguaba.
Em divisão territorial datada de 1-VII-1960 o município permanece constituído de 2 distritos: Ubatuba e Picinguaba. Assim permanecendo em divisão territorial datada de 2015.
Thinking critically about maps is not just about being conscious of potential harms and pitfalls that come with them, it is also a method of investigation itself. When we question commonly held ideas and points of view, we gain new insights in the process.
Criando Retratos da Cidade - DEAL / Doughnut
Urbantech Startup Playbook
Good to see you here in our Project Kamp Academy. This is the place where we share our developments and steps forward to setup Project Kamp. How to research, how to buy land, how to prototype etc. But before we go in depth, here a quick overview where we are currently at.
UnFound is for tech founders and start-ups looking for a different way to set-up and run platform businesses.
It brings together platforms that would like to go about their business in a more collaborative and inclusive way. Find out how we can make the digital economy our own.
Is this you? Get involved!
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The Greentech Alliance brings together green technology businesses, that fight climate change with their products and services in the most responsible and respectful to our planet manner, to support them with advice about funding, impact, visibility and strategy with the help of top VCs, journalists, advisors and entrepreneurs.
An experiment in free, co-operative higher educationThe Social Science Centre (SSC) organizes free higher education in Lincoln and is run by its members. The SSC is a co-operative and was formally constituted in May 2011 with help from the local Co-operative Development Agency. There is no fee for learning or teaching, but most members voluntarily contribute to the Centre either financially or with their time. No one at the Centre receives a salary and all contributions are used to run the SSC. When students leave the SSC they will receive an award at higher education level. This award will be recognized and validated by the scholars who make up the SSC, as well as by our associate external members – academics around the world who act as our expert reviewers The SSC has no formal connection with any higher education institution, but attempts to work closely with likeminded organizations in the city.
Critics of the ‘co-operative university’ have questioned our commitment to the idea of the ‘public university’. Indeed, co-operatives are anti-statist, but they also exceed the idea of ‘public ownership’ with that of ‘common ownership’, a social form of property that is the antithesis of the right of free alienability (which distinguishes capitalist private property). In short, co-operative higher education is entirely compatible with the idea of the ‘public’ if we reconceive it as an autonomous, open, democratically governed ‘commons’: An academic commons, democratically controlled by academic and support staff, students, cleaners and others.
Community powered tourism
50% of our platform fee is used to fund a project of your choice for the communities you visit.
This is a way to empower local communities and promote authentic, fair and conscious tourism.
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The co-op proved a turning point in solving these problems, many of my interview subjects told me. In addition to the creation of a high value-added greenhouse industry, the co-op has helped villagers who’ve left the village in search of work in the city, as well as those too old to farm to contract out their land use rights to those willing and able to farm it.
A história de como ocas cenográficas de "Hans Staden" deram lugar a uma tribo de verdade no litoral paulista.
The web platform and the apps to manage your bike delivery activity. Made according to the needs and feedback of our members that are cycling daily with it.
The Luc Hoffmann Institute aims to be the world’s leading catalyst for innovation and transformative change to maintain biodiversity, the foundation for all life on Earth. We create the conditions for new approaches to emerge, identify and mobilise the most promising innovators and ideas, and provide a flow of impactful, de-risked and exciting initiatives for investors.
Tortuga Guardian es un dispositivo flotante de tecnologias y licencias abiertas, bajo costo y equipado con un sistema de sensores para la toma y obtención de datos in situ, pensado para el monitoreo de la calidad del agua marina en tempo real
Translating the abstraction—and banalities—of the Anthropocene into readable cartography has resulted in many past attempts that often ended up reproducing those same qualities. But, as Brian Holmes asserts in this essay, we seem to have found ourselves in a moment where collaboration, engagement, and new forms of knowledge exchange are breaking that deadlock. Tracing his own involvement with artistic practices that both engage with and attempt to represent a “political ecology,” Holmes explains how the evolving, collaborative cartographic practice that brought the Mississippi. An Anthropocene River map into being simultaneously reveals and interrogates the power structures of Anthropocence society.
Saiu o livro resultante do nosso projeto na @OCSDNet, Ciência Aberta Ubatuba, "Open Science and Social Change: a Case Study in Brazil". Disponível em varios formatos: https://idrc.ca/en/book/contextualizing-openness-situating-open-science
Um adolescente de 16 anos muito esperto chamado Thomas uniu duas de suas paixões, ciclismo e eletrônicos, numa invenção prática que qualquer um pode fazer. Usando a CPU (unidade central de processamento) de ventilador velho, uma bateria de telefone antigo, um monte de peças eletrônicas e algumas ferramentas simples, ele criou um carregador de telefone celular para acoplar na bicicleta gastando $ 5 dólares. O sistema alimenta a bateria do telefone enquanto você pedala por aí.
As the gig economy grows, more and more stories of worker exploitation are coming to the fore. And as reports of shady labor practices at Uber, Lyft, Taskrabbit, Postmates, and Amazon Mechanical Turk show, these issues run rampant across all sectors of the gig economy. In the home services industry, the platform Handy has made a name for itself, connecting people with pre-screened professional cleaners, fixers, and other professionals. Within three years of its founding, however, the company already faced lawsuits for allegedly underpaying workers and making them pay severe fees for minor transgressions.
To counter poor labor practices, gig workers and entrepreneurs are now taking matters into their own hands by launching their own digital platforms for various services. Called "platform cooperatives," these businesses bring the structure of traditional cooperatives, including worker ownership and governance, to the digital world.
To counter poor labor practices, gig workers and entrepreneurs are now taking matters into their own hands by launching their own digital platforms for various services. Called "platform cooperatives," these businesses bring the structure of traditional cooperatives, including worker ownership and governance, to the digital world.
RESUMO: Este artigo discute os conceitos de inovação, inovação social e inovação tecnológica com o intuito de analisar a dicotomia existente entre esses termos em suas epistemologias e práticas. Após um longo período em que inovação esteve relacionada a um processo social, a partir da segunda metade do século XX o termo passa a definir processos relacionados somente ao desenvolvimento tecnológico e econômico. Recentemente, inovação social volta a ser discutida, embora muitas vezes adquira sentido restritivo às ações de combate à exclusão social e ao desgaste ambiental promovidos pela inovação tecnológica. Este estudo ressalta a importância desses conceitos caminharem juntos para a definição de políticas e estratégias para a inovação com foco na sustentabilidade do planeta. Para a melhor compreensão dos termos, uma análise bibliográfica e um estudo do caso da impressão 3D mostra como processos de inovação se relacionam tecno-socialmente, tanto em conceitos quanto em ações. O estudo apresenta uma matriz analítica que permite, por um lado, sistematizar e comparar esses conceitos e por outro, verificar como inovações sócio-técnicas promovem a sustentabilidade na esfera ambiental, social e econômica, e serve como subsídio para a construção de políticas para o setor. Ao final, percebe-se necessário estudos que consigam determinar e mensurar processos organizacionais de práticas sustentáveis nas esferas sociais e tecnológicas concomitantemente.
Acorn is promoting social enterprise by providing free crowdfunding for any legal project in any country. It's a huge and growing market in the West and a completely untapped market in developing countries.
Since the 1960s, the theory and praxis of social ecology have helped guide efforts to articulate a radical, counter-systemic ecological outlook with a goal of transforming society’s relationship to non-human nature. For many decades, social ecologists have articulated a fundamental ecological critique of capitalism and the state, and proposed an alternative vision of empowered human communities organized confederally in pursuit of a more harmonious relationship to the wider natural world.
Social ecology helped shape the New Left and anti-nuclear movements in the 1960s and 1970s, the emergence of Green politics in many countries, the alter-globalization movement of the late 1990s and early 2000s, and most recently the struggle for democratic autonomy by Kurdish communities in Turkey and Syria, along with the resurgence of new municipal movements around the world — from Barcelona en Comú to Cooperation Jackson in Mississippi.
The philosophical vision of social ecology was first articulated by Murray Bookchin between the early 1960s and the early 2000s, and has since been further elaborated by his colleagues and many others. It is a unique synthesis of social criticism, historical and anthropological investigation, dialectical philosophy and political strategy. Social ecology can be viewed as an unfolding of several distinct layers of understanding and insight, spanning all of these dimensions and more. It begins with an appreciation of the fact that environmental problems are fundamentally social and political in nature, and are rooted in the historical legacies of domination and social hierarchy.
Social ecology helped shape the New Left and anti-nuclear movements in the 1960s and 1970s, the emergence of Green politics in many countries, the alter-globalization movement of the late 1990s and early 2000s, and most recently the struggle for democratic autonomy by Kurdish communities in Turkey and Syria, along with the resurgence of new municipal movements around the world — from Barcelona en Comú to Cooperation Jackson in Mississippi.
The philosophical vision of social ecology was first articulated by Murray Bookchin between the early 1960s and the early 2000s, and has since been further elaborated by his colleagues and many others. It is a unique synthesis of social criticism, historical and anthropological investigation, dialectical philosophy and political strategy. Social ecology can be viewed as an unfolding of several distinct layers of understanding and insight, spanning all of these dimensions and more. It begins with an appreciation of the fact that environmental problems are fundamentally social and political in nature, and are rooted in the historical legacies of domination and social hierarchy.
Les conséquences négatives de l'individualisme nous rappellent que l’être humain est avant tout un être de relation, et que le sentiment d’appartenance à une communauté est nécessaire à son épanouissement. Mais qu’est ce qu’une communauté au 21ème siècle ? En quoi peut-elle nous aider à faire face aux défis environnementaux et sociaux ? Dans le cadre du projet Oasis, Colibris explore le "faire ensemble" et repense la notion de communauté, en l’envisageant non plus comme un frein à notre liberté individuelle mais bien comme une source de richesse. Alors si, ensemble, nous imaginions de nouveaux lieux de vie et de ressources qui seraient, à leur échelle, la maquette de la société plus écologique et citoyenne que nous avons à construire ?
Une oasis peut se trouver en milieu rural ou urbain et prendre des formes différentes : éco-habitat participatif, écoquartier, écohameau, commune en transition, tiers-lieu tourné vers l'écologie… Autant d'oasis qui se fondent autour de cinq intentions essentielles et sont à l’origine de l’émergence d’une société fondée sur l'autonomie, le partage et la convivialité.
Une oasis peut se trouver en milieu rural ou urbain et prendre des formes différentes : éco-habitat participatif, écoquartier, écohameau, commune en transition, tiers-lieu tourné vers l'écologie… Autant d'oasis qui se fondent autour de cinq intentions essentielles et sont à l’origine de l’émergence d’une société fondée sur l'autonomie, le partage et la convivialité.
/via @henrique_parra
Existem inúmeros exemplos que demonstram a nossa capacidade para encontrar soluções inovadoras que melhoram o nosso bem-estar. Mas as inovações nem sempre são sinónimo de melhoria. De facto, alguns aspetos constituem uma evolução no mau sentido, na medida que nos afastam de um futuro sustentável. O desafio que enfrentamos reside em usar a nossa capacidade inovadora para restabelecer as nossas ligações com a biosfera (capítulo 1) e permanecer dentro dos limites de planeta (capítulo 2) a fim de salvaguardar o desenvolvimento humano a longo prazo. É tempo de introduzir inovações que têm em conta as interações fundamentais entre os sistemas sociais e ecológicos.
Entende-se por resiliência a capacidade de um sistema – quer seja uma floresta, uma cidade ou uma economia – responder às mudanças e continuar a desenvolver-se. Envolve, por isso, tanto a capacidade de resistência como a de adaptação, bem como a capacidade de transformar choques e perturbações – como uma crise financeira ou alterações climáticas – em possibilidades de renovação e inovação. A abordagem centrada na resiliência compreende também a aprendizagem, a diversidade e, sobretudo, o reconhecimento de que os seres humanos e a natureza estão de tal modo interligados que devem ser encarados como um único sistema socioecológico.
Nowtopia is a book about a new politics of work. It profiles tinkerers, inventors, and improvisational spirits who bring an artistic approach to important tasks that are ignored or undervalued by market society. Rooted in practices that have been emerging over the past few decades, Nowtopia’s exploration of work locates an important thread of self-emancipatory class politics beyond the traditional arena of wage-labor.
Outlaw bicycling, urban permaculture, biofuels, free software, even the Burning Man festival, are windows into a scarcely visible social transformation that challenges politics as we know it. As capitalism continues its inexorable push to corral every square inch of the globe into its logic of money and markets, new practices are emerging that are redefining politics. In myriad ways, people are taking back their time and technological know-how from the market and in small under-the-radar ways, are making life better right now. In doing so, they also set the foundation—technically AND socially—for a genuine movement of liberation from market life. The social networks thus created, and the practical experience of cooperating outside of economic regulation, become a breeding ground for new strategies and tactics to confront the everyday commodification to which capitalism reduces us all.
Outlaw bicycling, urban permaculture, biofuels, free software, even the Burning Man festival, are windows into a scarcely visible social transformation that challenges politics as we know it. As capitalism continues its inexorable push to corral every square inch of the globe into its logic of money and markets, new practices are emerging that are redefining politics. In myriad ways, people are taking back their time and technological know-how from the market and in small under-the-radar ways, are making life better right now. In doing so, they also set the foundation—technically AND socially—for a genuine movement of liberation from market life. The social networks thus created, and the practical experience of cooperating outside of economic regulation, become a breeding ground for new strategies and tactics to confront the everyday commodification to which capitalism reduces us all.
L’Atelier Paysan est une coopérative (SCIC SARL). Nous accompagnons les agriculteurs dans la conception et la fabrication de machines et de bâtiments adaptés à une agroécologie paysanne. En remobilisant les producteurs sur les choix techniques autour de l’outil de travail des fermes, nous retrouvons collectivement une souveraineté technique, une autonomie par la réappropriation des savoirs et des savoir-faire.
Texto quase interessante, mas alguns comentários valem a pena.
Coleção de links da Hackteria...